04-01-2018

4 januari 2018 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Er is er één jarig, er is er één jarig, dat kun je wel zien, dat ben ik..... tot zover de verjaardagsberichten.

Voor vandaag hebben wij een kayaktocht op Lake Taupo geboekt. Naar de Maori Carvings. Een sculptuur, in de rotsen uitgehakt door een 31e generatie Maori. Onze gids Jake staat al klaar met de hele pruttel als wij aankomen op de fietse. Wij zijn dan nog de enige twee deelnemers. Wij waren al niet echt vroeg, maar het groepje dat de club voor vanmorgen compleet moet maken is nog niet gearriveerd. Jake wordt er niet nerveus, maar wel een beetje chagrijnig van. Wij krijgen ondertussen uitleg over de kleding en waar wij onze kostbare zaken kunnen stouwen. In een plastic zipzakje. ‘Works perfect’ volgens Jake. En hij maakt onderweg- of onderwater- wel foto’s. Alhoewel onderwater weer een andere tak van sport is. Maar op het water heb je nu eenmaal geen weg. Hoewel er wel waterwegen zijn. Maar dat terzijde.... De aanvulling op de groep komt redelijk relaxed aanrijden in een grote camper. Nadat ze geparkeerd zijn duurt het nog een tijdje voordat er ‘leven’ uit de camper komt. Vijf twintigers met iets teveel zelfvertrouwen komen de groep dus completeren. Nadat zij ook uitleg hebben gekregen en de nodige papieren hebben ingevuld, gaan wij dan ruim een half uur later dan gepland op pad ehh het water op. Wij peddelen van baai naar baai en Jake vertelt onderweg over de geschiedenis- en verhalen van de Maori en over Lake Taupo. Onderweg is het nog droog vanuit de lucht gezien. Geen regen dus. Nat wordt je toch wel door het peddelen. Er staan best wel leuke stulpjes aan de oevers van het meer. Wij krijgen verteld dat je daar in ieder geval een dikke portemonnee voor moet hebben. Het is beschermd gebied, maar op de één of andere wijze is het een groep Nieuw Zeelander toch gelukt hier een woning te mogen bouwen. Woning is misschien een belediging voor deze paleisjes. En het uitzicht.....,.,  Bij mooi weer dan. Vandaag is het iets minder. Na ruim een uur peddelen bereiken wij het doel van de tocht. Een in de rotsen aangebracht ‘houtsnijwerk’. Iets waarvan er maar één is. Blijkt dat het kunstwerk ‘ slechts 40 jaar oud is. Maar de kunstenaar was wel Maori en geïnspireerd door een ander veel kleiner beeldhouwwerk dat aan de oever van Lake Taupo staat er waar natuurlijk ook weer een mythisch verhaal bij hoort. Het kunstwerk is best indrukwekkend en er zit een mooi verhaal achter. Aangezien dit het doel van de kayak-vaart was, keert het groepje de kayak en gaat het richting kanobedrijf. Maar niet voordat ieder die het wel nog even kan klifduiken. Of -springen. Jake geeft het goede voorbeeld en dan volgen vier van de andere groep ook. Uiteraard met volledige aandacht opeisen door één van de meiden. Wat een trut. Zo’n gespeelde berekende lach, waarbij de ogen iets anders zeggen dan het gezicht. Eerst niet willen, dan toch wel en dan nog uren treuzelen omdat het zo hoog is en mevrouw zogenaamd niet durft. Gelukkig is haar sprong geen hoge score waar, helaas raakt ze de rotswand niet.    Dan heeft Jake nog een stop op het programma staan met instant koffie of - chocoladekrans of thee voor de dames. Met melk. Toch iets van Anglicaanse achtergrond. Vermoedelijk Hong-Kong. En een heerlijke muffin. Homemade door de plaatselijke bakker geproduceerd. Nog even poseren voor een foto en dan is het echt op naar de thuisbasis. Op het laatst nog even een sprintje naar de oever waarbij wij geen leeftijdsvoorsprong krijgen. Jammer. Spulletjes uit en droge kleren aan, Jake bedanken en terug naar de camping. Net op tijd zijn wij bij de tent. Het begint nu echt serieus te regenen waardoor wij gedwongen zijn onze toevlucht tot de keuken te zoeken. Dan mis je ander vervoer, lees zit droog, wel. Maar iets ondernemen met deze regen is in een auto ook geen pretje. Dat is dan weer een schrale troost. Vannacht wordt er nog veeeeel meer regen verwacht. Hopelijk houden wij het in de tent droog.

1. Anita:
    4 januari 2018
    Grieco van harte proficiat met je verjaardag. Hollandse tijd, dat dan wel😏. We genieten van jullie verhalen. Groetjes vanuit het ook natte Nederland.
  2. Ben en Gerliene:
    Hey kiwiplukkers
    Grieco, van harte, al weer een jaar dichter op je pensioen........ als dat tenminste tegen die tijd nog betaalbaar wordt gesteld. Dus geniet er nu eerst nog maar even van in dat typische Hollandse weer!!!!
    Las dat ook daar volgens goed Turks gebruik de vrouw circa 150 meter achter de man komt, zelfs daar, heel goed, of valt dit toch niet lekker bij Jannie?????
    Goede reis verder en groet uit een eveneens regenachtig Boekelo
  3. Angela:
    4 januari 2018
    Happy Birthday to you !!!!!! Ook nog de BESTE WENSEN voor het nieuwe jaar 2018!!
    Mooie foto's.........Heel veel plezier nog op de fiets.
  4. Herman Abelen:
    4 januari 2018
    Joh Grieco, wat weer een belevenis en dat nog wel op je verjaardag. Nog van harte grfeliciteerd hiermee en dit geld ook voor Jannie uiteraard. Nog heel veel plezier gewenst met het vervolg van jullie avonturen en de groeten vanuit Traopel.
  5. Saskia:
    Van harte gefeliciteerd!!
    Leuk jullie reisverhalen, iets minder het weer daar...
    Hopelijk wordt het snel weer wat mooier en droger! Geniet nog even samen van jullie vakantie.