Schiphol ehh..... slik

23 december 2017 - Chengdu, China

De al bijna standaard procedure. Fietsdozen halen bij Henk, fiets demonteren, beschermend in- en verpakken en dan de auto als pakezel gebruiken voor het transport naar Schiphol. Even bij de jongens en meiden langs voor een laatste knuffel en dan het gedoe om alles ingecheckt te krijgen. Dat valt gelukkig nog wel mee al is het prijskaartje voor het meenemen van de fietsen deze keer wel extreem. Gelukkig net een loonsverhoging gehad, maar die is er dan ook bijna in één keer doorheen gejast. Ach geld, daar praat je niet over. Je hebt het of je leent het. Op Schiphol is het natuurlijk hangen en wachten. En wachten en wachten.

De vlucht naar Chengdu duurt ruim negen uur. Zit ik naast een hele zenuwachtige Chinees met slechte mondhygiëne en vliegangst....

Tijdens de vlucht kun je uiteraard van allerlei drankjes, eten en media worden voorzien. Gelukkig vliegen wij de nacht in. Dan gaat de verlichting tenminste uit en proberen de meeste passagiers een uiltje te knappen. Voor ons blijft het bij een hazenslaapje.

Op Chengdu hebben wij ruim tijd om over te stappen. Mag ook wel want wij moeten zelf de bagage opnieuw inchecken. En twee fietsen zal toch wel vaker voorkomen denk je. Wij moeten in ieder geval lang wachten en meerdere malen een Chinese werknemer van de luchthaven vragen waar onze fietsen blijven. Zonder fiets immers geen vakantie. Dan is de incheckbalie van China Southern niet te vinden. En aangezien wij eerst nog een binnenlandse vlucht moeten hebben, twijfelen wij even over waar en hoe. Bij de infobalie worden wij verwezen naar terminal twee. 'Even naar buiten, shuttlebussen pakken en dan ben je zo bij de andere terminal.' ‘Hoe lang is dat lopen, ongeveer?’ ‘Tien minuten.’ Want wij zien het alweer gebeuren. Klein busje, twee grote fietsdozen. Gaat hem niet worden. Lopen dus. Het is best lekker weer en bewegen moeten wij toch na al dat stilzitten.

Dan in terminal twee op zoek naar de goede balie. Een overijverige, gelukkig, werknemer van CS wil ons wel helpen met inchecken. Duurt allemaal wel wat langer, maar na een uurtje of anderhalf is alles geregeld en zijn de koffers en fietsdozen van de benodigde stickers voorzien. Van de ruim vijf uur tijd tussen de eerste- en tweede vlucht zijn er dan zomaar twee om. Tijd om de oogjes nog even dicht te doen.

1. Karin:
    23 december 2017
    Leuk om jullie verhaal te lezen en lekker herkenbaar die taferelen met fietsen mee in het vliegtuig 😊 Uiteindelijk komt het vaak allemaal goed, maar toch ... Een hele goeie reis verder en tot de volgende keer 🙋🏼