Laatste etappe van Miranda naar Auckland

18 januari 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Vandaag de laatste etappe terug naar Auckland. Weeronline geeft een 2 aan voor vandaag. Veel regen en noord oosten wind kracht 5. Positief benaderen zoiets, kunnen we alvast weer een beetje wennen aan wat ons volgende week in Nederland weer te wachten staat. We hadden drie mogelijke routes om terug naar Auckland te fietsen. Een van 68 km maar dan moeten we over highway nr 2 en dat is een drukke weg. Nog één van ongeveer dezelfde afstand maar dan dwars over de heuvels over een gravelroad. En nr 3 is 85 km, maar minder klimmen, maar wel eerst ongeveer 25 km wind tegen. We kiezen uiteindelijk route optie 3. Met dit weer op een highway fietsen met al het vrachtverkeer dat langs je heen raast, trekt niet echt. Gravel, dat zie ik echt niet meer zitten. Dus wordt het de langste optie. Mooi op tijd zitten we pweer op de fiets. Het eerste stuk gaat langs de kust naar het noorden. Ongetwijfeld mooi bij mooi weer maar daar hebben wij nu even geen oog voor. Het is bikkelen tegen de wind in. Het gezegde 'wind is een vlakke berg' gaat hier zeker op. De wind komt vanaf zee en heeft vrij spel. Op versnelling 5,6,7 halen wij snelheden die bij een beklimming horen. Op verschillende plaatsen wordt er gewerkt aan de weg. De storm van begin januari heeft hier echt huis gehouden. Hele stukken weg zijn weggeslagen, ook huizen zijn beschadigd. Het moet er erg aan toe zijn gegaan. Na 25 km buigt de weg een beetje naar het noord-westen en hebben we de ergste tegenwind gehad. Het regent bijna continu en dan ook nog klimmen. Ik moet behoorlijk afzien vandaag. Steeds klimmen en weer dalen en weer klimmen en dan ook nog kleddernat geregend voel ik me leeg. Heb zo'n zin in een lekker bakje warme koffie en even droog zitten. Pas na 58 km komen we in een plaats, Clevedon, waar we kunnen pauzeren. Doorweekt stappen we het café in. We zijn gelijk een bezienswaardigheid. Een groep van 4 moet smakelijk lachen om de twee verzopen fietsers. Ze zijn toch ook nieuwsgierig en beginnen een gesprek. Waar komen jullie vandaan en waar gaan jullie heen? Allebei trekken we even iets droogs aan nemen ieders 2 capucinno's en wat te eten. Daar knap je toch echt wel van op. Na een uurtje pauze gaan we weer verder. Nog 27 km naar onze eindbestemming en geen overdreven heuvels meer. Het regent nog steeds. Eerst nog een stuk door landbouwgebied en dan komen we in de voorsteden van Auckland. En daar is t druk. Heel druk. En ik wist dat natuurlijke wel, Auckland is niet vlak. Ook dat laatste stuk is zwaar. Heuvel op, heuvel af, wind tegen, steeds weer stoppen voor stoplichten en dan weer op stappen. Tegen half 3 zijn we weer waar we op 27 december begonnen zijn en het voelt een beetje als thuiskomen. Olive is aan het opruimen geslagen. Stond er toen nog een oude caravan. Die is nu weg. Als we aanbellen en Olive doet open verteld ze bijna direct dat ze de boel verkocht heeft en dat ze in april vertrekt naar een retirement village. Ze is zichtbaar opgelucht dat ze dit achter zich kan laten. Alle gasten die al geboekt hebben kunnen nog komen maar er komen geen nieuwe boekingen meer. Nog een nachtje en een dag die we gaan gebruiken om souvenirs te kopen en dan vliegen we morgenavond weer terug naar Nederland.

1. Annelies:
    18 januari 2018
    Pffff respect ! Wat een doorzetters! Goede thuisreis!
  2. Winnyfred Kattenpoel oude Heerink:
    18 januari 2018
    Wat heb ik genoten van de mooie verhalen. Ik wens jullie een goede terugreis.
  3. Geja Dekker:
    18 januari 2018
    Goh, de laatste etappe alweer! Wat gaat dat snel! Het is in Nederland vandaag ook code rood met zware storm maar dat zal hopelijk wel over zijn als jullie terug zijn! Goede reis!
  4. Dina:
    18 januari 2018
    Je mag blij zijn dat je vandaag niet aankomt in Nederland. Alles ligt plat vanwege hevige storm. Ditmaal geen overdreven waarschuwing. Fijne reis terug naar huis.
  5. GINE LENTFERT:
    18 januari 2018
    Wat een prachtige vakantie een verhalen. Heb er van genoten. Goeie reis terug.
  6. Herman Abelen:
    18 januari 2018
    Ook hier in NL hele dag stormachtig weer dus ook hier was fietsen geen plezier voor velen met zelfs 2- 3 dodelijke slachtoffers, Alvast veel plezier morgen en alvast een hele fijne retourvlucht en vooral veilig en gezond en voldaan straks weer thuiskomen!
  7. Marita:
    19 januari 2018
    Knap gedaan, stelletje bikkels!! 👌 Hele goede terugreis!!