Napier en omgeving

6 januari 2018 - Napier, Nieuw-Zeeland

Doordat we gisteren met de bus van Taupo naar Napier zijn gegaan hebben we vandaag een extra dag in Napier. Het weer is beter, nog wel veel wind, maar het is gelukkig weer droog. 1,5 dag alleen maar regen, dan ben je het wel zat. We besluiten om vandaag toch de fiets te pakken en via cycletracks naar Hasting te fietsen. Al na twee kilometer nemen wij tijd voor een kop koffie. In de haven is een klasje jeugd aan de zeilles begonnen en op ern ander derl van het water zijn ze aan het trainen In grote kano's. Een paar kilometer verder komen Wij bij de stranden van Napier aan. Dit gedeelte van de kuststrook aan de Stille Oceaan ziet er heel verzorgd uit. Mooie stranden en voldoende mogelijkheden voor de jeugd om zich te vermaken. In Napier zijn ze bezig met een wielerwedstrijd. Tis niet noemenswaardig druk langs het parcours. We zien ook geen groot peloton maar kleine groepjes en eenlingen die ploeteren over de boulevard. Hier staan nog hele mooie huizen met zichtbare historie. Tussen hele mooie moderne bebouwing. Het kan wel oud en nieuw naast elkaar zonder dat het één afbreuk doet aan het ander. Buiten Napier wordt het rustiger op het fietspad. Het pad slingert wat door landschap. Tis totaal vlak. We hebben het al eerder opgemerkt. Als er dan een fietspad is, plaatsen ze daar om de paar kilometers hekjes op. Dus afstappen door het hekje wurmen en weer opstappen. En dat ik weet niet hoeveel keer vandaag. Het is vandaag zaterdag en dan wordt er net als in Nederland gesport. Hadden we eerst al de wielerwedstrijd. Bij het plaatsje Clive zijn ze aan het roeien. 2 persoons en 4 persoons boten met jongeren die worden aangemoedigd door een meneer in een motorboot met een megafoon voor zn snufferd. Bijna gaat het mis en komen twee meisjes in botsing met een pilaar van een brug. Ze kunnen nog net bij sturen. Na de brug zitten de ouders en begeleiders in een soort van tentenkamp de boel aan te moedigen. Achter het tentenkamp is het een mikado van roeiboten in allerlei kleuren en maten. Hoe dichter we bij Hasting komen hoe minder boeiend de omgeving wordt. We fietsen over een industrieterrein met bedrijven waar een chemisch luchtje aan hangt. In de stad willen we een terrasje pakken, maar dan moet die er wel zijn. Hasting blijkt een stad te zijn, waar in onze ogen niet veel te beleven is. Er is wel een bakkerij annex kadowinkel, waar ze ook koffie serveren. Met een lunch erbij. En dan terug naar Napier. Langs een andere weg, dat wel. En wind mee. Ook niet onbelangrijk. We fietsen langs grote velden met appelbomen en druivenstokken. Over een rivierdijk. Het lijkt de betuwe wel. In de appelboomgaarden wordt druk gewerkt. Te kleine of onrijpe appels worden geplukt en op de grond gegooid. Erg arbeidsintensief in ieder geval. Terug in Napier nog even boodschappen gedaan en even gezocht naar een terras, maar ook hier niet iets van onze gaarding gevonden. Ddus terug naar de cabin en chillen. Kort samengevat is dit een relaxte dag. Morgen gaan wij naar Wairoa. Over een drukke weg waar naar het schijnt veel trucks met bomen langs komen. Wij hopen dat het op zondag wat mee zal vallen met die grote Amerikaanse vrachtauto's. We gaan het zien en meemaken.

1. Hans Kwakkel:
    6 januari 2018
    Goeie verhalen en leuk om te lezen. Veel plezier verder!
  2. Annelies:
    6 januari 2018
    Erg leuk om jullie te volgen, fijn dat het zonnetje er weer bij is!😎
  3. Hein:
    7 januari 2018