Van Tauranga naar Waihi Beach

12 januari 2018 - Waihi Beach, Nieuw-Zeeland

Vandaag gaan we naar Waihi Beach via de Pacific Coast Highway. Deze weg loopt van Napier naar Auckland. Wij hebben dus een groot deel van deze weg afgelegd. Van Napier naar Gisborne fietsend incl een lift van een lieve oma. Eergisteren van Gisborne naar Opotiki met de Intercity bus. De rest daarna weer op de fiets. Ik heb even gegoogled naar de Pacific Coast Highway.

Experience every kind of seaside scenery on this epic coastal journey, from Auckland to Napier, otherwise known as the Pacific Coast Highway. The trip takes you off the beaten track to some of the North Island's most beautiful and remote coastal areas.
Around the Firth of Thames, on your way to the old gold town of Coromandel, you’ll see peaceful beaches and picturesque bays. On the other side of the peninsula, surf washes onto fine white sand - dig your own spa pool at geothermal Hot Water Beach. The lifestyle city of Tauranga is nice for a night before you move onto Whakatane, where an active volcano steams offshore.
After the friendly settlements of East Cape, you’ll arrive in the Chardonnay town of Gisborne. Take a detour to the untouched forest of Te Urewera. Napier is your final destination – enjoy the architecture and the wine.

Wij doen hem dus in de andere richting en voor een groot deel op de fiets. Mijn ervaring van de Pacific Coast Highway is dat het één hele drukke weg is en dat je wel een klein beetje gek moet zijn om hier op te willen fietsen. Dat zijn we dus ook, een klein beetje. Vond ik het gedeelte van Napier naar Gisborne zwaar en was ik blij dat we een lift kregen en sta ik helemaal achter de beslissing die we genomen hebben om het stuk van Gisborne naar Opotiki met de bus te doen. Ben ik ook blij dat we de rest van de route fietsend afleggen. Op de fiets beleef je het toch anders. Als zo'n log truck met hout ons tegemoet komt ruik je het pas gezaagde hout. Heuvel op in een langzaam tempo hoor je de vogels en de krekels. Je kunt langer van een uitzicht genieten. Je ziet onderweg nogal wat diertjes liggen. Dood, dat wel maar je ziet ze toch. Een enkele oppossum en iets wat op een marmot lijkt. Vandaag dus vanaf Tauranga naar Waihi Beach. Een relatief korte etappe en (dat heb ik wel bestudeerd) zo'n 350 hoogtemeters. Vanuit Tauranga is het druk, heel erg druk. Opletten dus. Gelukkig letten ook de automobilisten op. Over het algemeen is er een brede strook om te fietsen, alleen bij bruggen versmald de weg. De eerst 30 km gaat het op en neer. Gaat die naar beneden dan heb ik een snelheid van + 40 km/uur, Grieco zal iets harder gaan. Om even later weer zowat geparkeerd te staan in een helling en dan nog net 5 km/uur aantikken. Maar wat deert het. We hebben de tijd. Na 1,5 uur fietsen vinden we het wel tijd voor een bakkie koffie. Ik loop het winkeltje in, de dame achter de balie kijkt mij aan en zegt: u bent helemaal bezweet (in het engels dan he) Tja wat wil je tis warm en we hadden net een stuk bergop gehad. In Katikati maken we nog een pauze en rond de klok van 1 zijn we bij het Waihi Beach Village waar we een cabin hebben geboekt. Leuk onderkomen en we hoeven morgen de tent niet op te pakken.