Laatste deel van de vlucht

25 december 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Van Chengdu naar Guongzhou is maar twee uurtjes vliegen. Maar in Guongzhou is het wel weer wachten. En slechts twee uurtjes overbruggen. Gelukkig deze keer geen gesleep met dozen en koffers. Om de tijd te doden en omdat wij wel trek hebben gaan wij naar de Chinees. Het is immers bijna kerst en zo zet je de door Herman Finkers ingezette traditie in ‘Kroamschuddn in Mariaparochie’ voort. Het is dan wel geen hondenweer maar toch. En probeer dan maar aan eerst één, vervolgens twee, drie- en vier chineze dames duidelijk te maken wat je wilt.  Vriendelijk blijven lachen terwijl je ogen wanhoop schreeuwen. Gelukkig beschikt elke Chinees over een smartphone dus Google vertalen brengt uitkomst. Zo zit je dan een kwartier later toch achter een bord rijst met iets anders eetbaars. Wij treffen nu ook de reizigers die in Amsterdam met ons zijn ingestapt. Een opvallend lange Russische jongen spreekt ons aan vanwege deze herkenning. Hij gaat ook naar Auckland, studeert in Nederland. Daar was de keuze op gevallen nadat hij een fietstocht van ergens in Duitsland naar ergens in Nederland had gedaan. En hij was zeer tevreden met deze keuze. Hij wilde nog veel meer vertellen tot hij werd aangevallen door een jonge Dane die hem zeer enthousiast om de nek greep. Twee andere personen die gelijk met deze dame aan kwamen lopen  verklaarden met een eenvoudig ‘ Friend’ de reden van deze aanval. Het beviel onze Russische vriend schijnbaar wel. Hij straalde immers van oor tot oor. En ‘Friend’ ook. Het laatste stuk naar Auckland was weer een nachtvlucht. Bijna 11 uur. Na wat gehannes met de stoelnummers en wat verschuiven van medereizigers, hebben wij opeens een rij van drie voor ons beiden. Lekker ruim. Na de verplichte kost proberen wij wat te slapen. Dat lukt niet echt, maar toch hele stukken van de vlucht niet meegekregen. En dan na 33 uur en een halve dag te hebben overgeslagen zijn wij  ‘opeens’ om half vijf in Nieuw Zerland. Buiten is het 25 graden, binnen zit.,,, dr afwikkeling van de bagage gaat zoals verwacht. Vragen over verblijfsduur, wat je allemaal bij je hebt, of je een ticket terug hebt enz. Fietsdozen moeten open om te zien of ze goed schoon zijn en hetzelfde lot ondergaat de tent. Die krijg je dan in elkaar gefrommeld terug. Na nog wat gesteggel met de al in NL gereserveerde vervoerder ( zijn wel hele grote deze - staat ook in de reservering - ja maar niet als extra item - ja maar wel op de reservering - .....) worden wij baar ons eerste verblijfadres in Auckland gereden. Olive verwelkomt ons en showt ons ons huisje waar wij een paar dagen gaan  wonen. Zij is ook zo vriendelijk ons een lift baar de supermarkt te geven, hoewel die maar een minuut of tien lopen van haar huis verwijderd is. Boodschappen gedaan, fietsen in elkaar gezet, zijn compleet, douchen en naar bed. En voor je het dan weet is het kerst. Vrede op aarde!