Auckland

26 december 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

b 25 december Onze 1e dag in Nieuw Zeeland is er een met heel veel rust. Daar valt niet veel over te vertellen. Het huisje waarin we verblijven is klein maar heeft alles wat we nodig hebben. Het staat in de tuin bij het grote huis van Olive Reed. Olive woont er alleen. Haar man is opgenomen in een kliniek ivm Alzheimer en de kinderen wonen in Amerika en Australië. Je kunt zien dat het haar te veel is. In haar huis is het rommelig en de tuin is vast heel mooi geweest maar nu is het overwoekert met onkruid. Ze zei al dat ze het huis en alles gaat verkopen. Een projectontwikkelaar heeft al een bod gedaan. Als hij het koopt gaat alles tegen de vlakte en worden er nieuwe huizen opgebouwd. Wat dat betreft gaat het hier net als in Nederland. We gebruiken deze dag om bij te komen van 33 uren reizen en een halve dag tijd verschil. Het weer is prima. 25 graden met zon en af en toe bewolking. Morgen gaan we de stad verkennen. 26 december Dit is dus een jetlag. Grieco heeft niet kunnen slapen vannacht. Ik een paar uurtjes. Om 5 uur vannacht zaten we al aan de thee. Daarna nog eventjes geslapen en dan wordt je wakker en het regent. Dat was toch niet helemaal de bedoeling. We gingen hierheen voor de zomer, niet voor de regen. Vandaag gaan we Auckland verkennen. Eerst nog even gaspotjes halen en een verloopstekker. Die van ons past hier niet. Het is dus boxingday. Dat houdt in dat alles in de "sale" is. En daar maakt men graag gebruik van. Man wat is het druk in de winkels. We vinden snel wat we nodig hebben. Het weer is gelukkig weer goed. Op naar het centrum van Auckland. We fietsen volgens de route van morgen naar het busstation. We willen weten hoe lang we er over doen. De bus vertrekt morgen om half acht en we moeten een kwartier van te voren aanwezig zijn. Het wordt dus vroeg opstaan morgen. Maar ach we zitten toch nog in een jetlag dus dat gaat wel lukken. Vanaf het busstation gaan we naar het centrum. Even een broodje eten bin de Subway en dan de sky tower in. In no time zit je op 200 mtr. En heb je rondom uitzicht over de stad. We maken flink wat foto's. Blijken later allemaal een blauwe gloed te hebben. Eenmaal weer beneden besluiten we de drukke stad uit te gaan en te fietsen naar mount eden. Ook weer 200 mtr hoog maar dan anders. Ook hier weer prachtige vergezichten over de stad. We kletsen even met twee Nederlandse dames, moeder en dochter zo lijkt het. Zij maken een rondreis van vier weken door Australië en Nieuw Zeeland met een groep andere Nederlanders (je moet het maar leuk vinden) en hadden vandaag een dagje vrijaf. Even met zn tweetjes op stap. Weer de bekende foto's gemaakt (voor later). En door naar de volgende beklimming. Dit is een herinnering. Hier zijn we eerder geweest. One tree Hill. In ons fotoboek van 27 jaar geleden zit een foto van mij op die eenzame boom. Kijken of de bewuste boom nog leeft en niet door wat voor weersomstandigheid het loodje heeft gelegd. We fietsen al klimmen langs verschillende bomen die erop lijken maar niet alleen staan. En ja vlak voor de top staat hij. We gaan eerst naar boven naar de obelisk van Sir John Logan Campbell. Het was zijn wens dat de obelisk er zou staan om zijn bewondering voor het Maori volk te gedenken. Het is er erg druk. auto's rijden af en aan . Tis net een volle parkeergarage. Een der af een der op. En het zijn vooral Maori mensen. Na weer foto's te hebben gemaakt gaan we down Hill om bij de boom nog een keer een foto te maken. En dan op naar ons onderkomen. Uitrusten voor de dag van morgen. We vertrekken naar het noorden. Stukje fietsen stuk bus en weer een stukje fietsen.

1. Dina:
    26 december 2017
    Als ik ooit nog iets van de wereld wil zien zal ik ook met zón groep meegaan. Niets mis mee. Veel plezier nog op de fiets.