Bangkok - driedaagse River Kwai

28 december 2015 - Tambon Kaeng Sian, Thailand

Vanmorgen ging de wekker om 6.00 uur. Tijdens de vakantie! Want busje zou ons om 7.00 uur komen halen. En idd geen busje. De gids was er wel maar busje had wat vertraging. Om 8.30 uur kwam busje dan toch. Anderhalf uur slaaptijd weggegooid. De gids, Lucky, putte zich uit in verontschuldigingen en die hebben wij dan ook maar aanvaard. Tis niet anders. De chauffeur moest nog uit Chiang Mai komen en had de hele nacht doorgereden. Lekker uitgeslapen dus. Maar hij bracht ons netjes naar de eerste toeristische stop vandaag. Met de longtailboat lekker, hoe noem je dat eigenlijk, scheuren door de kanalen. Het had een hoog Giethoorn gehalte maar dan in een hogere versnelling. Leuk. Wij werden afgezet bij een floating market. Vroeger noodzaak, nu toeristisch. Nu wij dit hebben ervaren, heb in ieder geval ik meer begrip voor de toeristische industrie in Nederland. Op de markt nog een lekkere soepele Thaise broek gekocht. Na flink afdingen. Van 900 naar 150 Bath.
Ik voelde mij een hele handelaar. Na deze markt naar een serieuzer onderdeel. De brug over de Kwai rivier. Best indrukwekkend. Het hele verhaal erachter. Wat met name schrijnend is, is dat de pow wel worden benoemd als slachtoffers, maar de naar schatting 90.000 Aziatische doden niet. En dat waren er toch aanzienlijk meer dan alle pow doden bij elkaar. Wat niet wegneemt dat het voor alle partijen die daar te werk werden gesteld een hel moet zijn geweest. Maar daar heb je dan wel weer een mooie toeristische trekpleister voor terug. Of kan ik dat niet zeggen. Nee, dat kun je niet zeggen. De graven van de pow slachtoffers liggen er in ieder geval goed verzorgd bij. En als je over die velden loopt, word je vanzelf heel nietig.
Daarna nog een museum bezocht waar Willem Alexander ook nog in een ver verleden een bezoek heeft gebracht. Historische grond dus. Nog even met Lucky over ons en haar koningshuis gepraat en de verschillen daarin. In Thailand is de koning een Godheid. In Nederland, ach daar weten wij alles van. Blijft alleen raar dat je niet over alles een mening mag uitspreken in dit land. Niet dat wij daar last van hebben, maar de mensen hier houden er wel zeker rekening mee.
Daarna door naar ons drijvende hotel. Het is inmiddels wel een dagje veel in de bus zitten, maar gelukkig met airco.
Het drijvende hotel is een bijzondere ervaring. Zonder electra dus met olielampjes. Als attractie kun je met een zwemvest je laten afzakken van het begin van de kamers naar het eind. Of andersom. Is net vanaf welke kant je het bekijkt. Het is alleen zaak de laatste steiger stroomafwaarts te pakken anders kom je ergens in de Zuid - Chinese zee uit.

Dag twee begint met een relaxed ontbijt. Daarna met de boot naar de plek waar wij gisteren inscheepten. Om vervolgens naar Hellfire pass te rijden. Indrukwekkend, vooral als je erin geïnteresseerd bent. Anders is het nog steeds een mooie omgeving qua natuurschoon om van te genieten. Daarna weer busje in en naar 'de' waterval. Voor wij daadwerkelijk naar de waterval lopen krijgen wij eerst nog een lunch van thai food. Doordat wij een kookworkshop hebben gehad weten we inmiddels wat wij eten. En kunnen wel vergelijking maken of de smaken overeenkomen met wat wij zelf gemaakt hebben. Na de lunch is het een kwartiertje wandelen naar de waterval.
Die bestaat eigenlijk uit zeven opeenvolgende watervallen. En in de meeste poelen bij de watervallen kun je zwemmen. Wij lopen tot de vijfde waterval en zwemmen daar een tijdje. En laten ons beknabbelen door spa-visjes. Grratiz en voor niets. Schijnbaar was het nodig want ze zijn niet bij ons weg te slaan.
Daarna weer busje in en naar ons resort. In tegenstelling tot dat van gisteren is dit resort weer heel anders. Bijna decadent. En er is een prima zwembad bij. En wij vermaken ons prima. Het brengt het 'zwitserleven gevoel' in ons naar boven. Straks lekker eten, nog een paar biertjes oid erbij en een spelletje om de avond door te komen.

Dag drie van deze Thailand driedaagse staat in het teken van Ayoutaya. De oude hoofdstad van Thailand. Om daar te komen is het wel 2,5 uur rijden vanaf het hotel. Om negen uur vertrekken we. Onderweg laat Lucky ons nog even een delicatesse van Thailand zien. Gebraden ratten. Niet echt iets voor ons. Eenmaal in Ayoutaya gaan we naar een oud tempelcomplex. Het is net als wij al eerder hebben gezien een ruïne. Deze is aan de rivier. En aan de overkant van de rivier is het privé verblijf van de Thaise koningin. Niet dat ze er nog komt ze ligt nl in het ziekenhuis vanwege een hersenbloeding. Er komt dan ook niemand want het is haar privé verblijf en van niemand anders. Pas als ze overleden is gaat het over naar een andere royal. Als we deze gezien hebben gaan we naar de volgende. Hier zit een hoofd van een boeda geklemd tussen boomwortels. Het verhaal gaat dat een dief dit hoofd gestolen heeft en weggelegd om het later op te halen voor de verkoper. Maar een monnik was hem te slim af en verstopte het onder een boom. De boom groeide en het hoofd is mee omhoog gekomen in de wortels. En daar wordt weer een bijzondere eigenschap aan verbonden. Waarschijnlijk iets dat geluk brengt.
Daarna was het lunchpauze. Van alle keren dat we gegeten hebben was dit de slechtste maaltijd. Alleen Arjen heeft gegeten, die had wat anders dan de rest. En toen de laatste tempel. Hier was het erg druk. Men kon een offer pakket kopen. Daarin zit een bloem, 3 wierookstokjes en wat bladgoud. Eerst wordt er gebeden en dan geofferd. Het bladgoud plakken ze op de boedabeelden. Omdat het bijna nieuwjaar is komen vele boedisten nu om te bidden en te offeren voor geluk en gezondheid in het nieuwe jaar. En dan ist op naar het hotel. We zijn er allemaal wel aan toe. We hebben veel gezien, maar ook veel in de bus gezeten. En de wegen zijn hier toch een beetje anders dan bij ons. Laten we zeggen er was veel turbulentie.

1. Carlo Engbers:
    30 december 2015
    Hoi Jannie,

Ongelofelijk wat jullie allemaal mee maken. Prachtig.
    Veel plezier nog en 'n goede jaarwisseling voor jullie allen.

Groeten
    Carlo