Met de bus naar Vang Vieng

3 december 2015 - Vang Vieng, Laos

Weer een ervaring op zich. Gisteren al kaartjes gekocht, ook gelijk voor de fietsen. 70.000 kip voor de fietsen 130.000 kip voor onszelf. De bus vertrekt om acht uur. We krijgen het verzoek om om half acht aanwezig te zijn. Dus op tijd opstaan en ontbijten. Zo rond zevenen fietsen we richting busstation. Tis al erg druk. De bedelronde zal zo wel komen. Toeristen staan met fototoestel in de aanslag klaar om het vast te leggen. Wij fietsen door. En dan is de weg naar het bussen afgesloten. Er is iets te vieren en alle schoolkinderen lopen netjes aangekleed richting het stadion. Wij moeten om. Zo s morgensvroeg al die hektiek vind ik niet echt prettig. Geeft mij toch een zekere stress. Maar zoals altijd komt het goed en staan we op tijd bij het busstation. Komt een laotiaan naar ons toe voor 50.000 kip morgen de fietsen mee. Maar we hebben al 70.000 betaald voor de fietsen. Moet nog even gecheckt worden maar.oke meneer bindt in. Grieco vraagt nog of we nu 20.000 kip terug krijgen maar dat wordt dan niet begrepen. Onze fietsen gaan als laatste in de bus. En om 20 over acht rijden we weg. Tijd is hier heel rekbaar. Dat weten we inmiddels wel. De bus heet een VIP bus te zijn. Zullen de gordijntjes wel zijn die het VIP maken. In Nederland was deze bus niet door de keuring gekomen. Zit totaal geen profiel meerop de banden. Gelukkig leent de weg zich er niet voor om hard te rijden. Zitten heel veel bochten in de weg. En het is nogal op en neer. Denk dat de buschauffeur heel veel mensen kent want hij toetert regelmatig. En kan geen andere reden bedenken dan laten weten dat hij langs rijdt. Zo naar buiten kijkend vind ik dat Laos toch wel een arm en smerig land is. Overal ligt vuilnis en mensen zitten gewoon op straat. De natuur is wel mooi heel veel groen. Na anderhalf uur in de bus ben ik van mening dat we de juiste beslissing hebben genomen om de bus te nemen ipv fietsen. De weg gaat constant omhoog en omlaag en een en al bochten. En het wegdek is slecht. Gevaarlijk zoals de pensionhouder zei lijkt het niet. Druk is het iig niet en iedereen rijdt langzaam. Hard rijden is gewoon niet mogelijk ivm de bochten. Onderweg zien we vrouwen kleden weven/borduren. Langs de weg lopen geiten, biggen en koeien. Dan zie we ineens veetransport. Een kleine vrachtwagen met achterin 3 koeien naast elkaar en 1 er dwars achter. Omvallen zullen ze niet. Kwart over elf een rookpauze voor de chauffeur en wij kunnen weer even de benen strekken. Begint lekker warm te worden in de bus. En dan veranderd de omgeving. Het wordt vlakker en geen bochten meer. Dan maken we een stop voor de lunch. Bij het buskaartje zit een foodbon. We kiezen voor rijst met groente erbij krijgen we een kopje bouillon altijd goed voor de zout toevoer. Want we zweten wat af in de bus. Nog twee uurtjes verder en we zijn in Vang Vieng. We worden zowat voor het resort uit de bus gezet. Das dus makkelijk we hoeven niet te zoeken. Pech het zwembad is nog niet af. Over 2 weken zegt de jongen van het resort. Daar hebben we dus niets aan. Dan toch maar douchen. De dag van vandaag heeft grote indruk op mij gemaakt. We hebben zoveel armoede gezien. Per dorp twee waterkranen waar water gehaald moet worden en waar gedouched wordt. Onderbroek aanhouden dat wel maar ze staan zich lekker in te zepen en dan met koud water afspoelen. Wat zijn wij verwend. En dan de stalletjes met mandarijntjes. Heel veel naast elkaar. Welke kies je dan. Degene met het aardigste gezicht of degene die er het slechts uitziet of de brutaalste. Wat me opvalt in de plaats waar we nu zijn is dat alle kinderen een fiets hebben. Dat hebben we nog niet eerder gezien.tot nu waren het vooral scooters met hele families er op. En waar wij paraplu's gebruiken tegen de regen fietsen ze hier met paraplu tegen de zon. Alle winkeltjes verkopen paraplu's.

1. Henriëtte Olthof:
    3 december 2015
    Bofkonten, wij hebben alleen oranje mandarijnen zonder gezichtjes. ...
    heeeeel veel plezier verder.Groetjes
  2. Monica Duivenkate:
    4 december 2015
    Super leuk om jullie zo te volgen, wat maken jullie wat mee zeg, dat vergeten jullie nooit weer, geweldige ervaring!!
    En dat ook nog eens allemaal met de fiets, kan mij voorstellen dat jullie soms voor verrassingen komen te staan.
    We blijven jullie volgen, heel veel plezier nog en veel groetjes Margot en Monica