Chiang Khan - Tha Li

7 december 2015 - Tha Li, Thailand

Nadat wij als vrienden werden uitgezwaaid door onze gastheer en nadat hij ons nog vele malen op de foto heeft gezet, op pad voor de volgende etappe. Maar eerst een ontbijtje scoren, want dat was niet inbegrepen. Sterker nog, er was niet eens een mogelijkheid om bij hem te ontbijten. Niet getreurd, voldoende zaakjes in Chiang Khan. Daarna nog de dagelijkse waterinkoop regelen en los. Vandaag de laatste dag dat wij langs de Mekong fietsen. Daarna het binnenland in. Dus undulating oftewel klimmen, dalen en dat eigenlijk de hele dag. Wij hebben twee hele zware heuvels waar wij van de fiets moeten. Ik heb de laatste 'opgenomen'. 220 meter stijging over 700 meter. Reken maar uit. De wegen zijn prima op een paar stukken na. Het is net alsof daar een dorpsgrens begint en het dorpshoofd het geld niet aan wegenonderhoud wilde besteden. Een gravelweg is er nog heilig bij. Gelukkig is het maar voor een kilometer of vijf. En gelukkig zijn onze fietsen in prima staat. Dan weer een stuk weg dat erbij ligt alsof de tour de Thailand er morgen over verreden wordt. Super strak asfalt. De omgeving is weer prachtig. Er zijn in deze streek maar weinig voorzieningen. Een Van der Valk voor een kopje koffie is er niet bij vandaag. Wel dorpjes, maar daar is niets te koop. Wel veel hello/goodbye van de locals. In Tha Li besluiten wij een lunch te nemen en ook te overnachten. De volgende ons bekende overnachtingsmogelijkheid ligt te ver weg. In de wetenschap dat het nu wel gaat stijgen. Het voordeel van vroeg een overnachtingsmogelijkheid te boeken is dat wij onze redelijk naar zweet ruiken kleding ook even kunnen wassen. Is wel zo fris. Wij treffen in Tha Li nog een paar fietsvakantiegangers. Canadezen maar de vrouw heeft Friese roots. De man zegt al dat zij dan eigenlijk geen Nederlandse is. Zit er goed in dat Friese nationalisme. Zij hebben twee en een halve maand reistijd. Want hij is gepensioneerd. Nou ja hij heeft zijn pensioen naar voren gehaald. Spend less and live more. Leuk levensmotto.