dag 2 slowboat Luang Prabang

1 december 2015 - Luang Prabang, Laos

Zes uur gaat de wekker. Alles wordt weer ingepakt, ontbijten met yoghurt en muesli en wat brood. Nog wat broodjes gekocht voor onderweg. Het wordt weer een lange dag op de boot en dan is proviand toch wel prettig. Het is nu kwart voor acht, fietsen liggen weer vastgebonden op de boot. We hebben weer een plekje voorin naast Nieuw Zeelanders die probably een jaar op reis zijn. Ze hebben hun baan opgezegd en zijn gegaan. Kijken tot hoever het geld gaat. Op de boot is het weer een heksenketel. Er zijn drie boten die gevuld moeten worden met backpackers we zien het allemaal aan vanaf ons plekje. En met ons een olifant aan de andere oever van de Mekong. Alleen lijkt die helemaal niet meer onder de indruk van al dat gedoe. Negen uur, een boot is inmiddels onderweg. De onze nog niet. Kaartjes moeten nog gecontroleerd worden. Sommigen moeren nog weer een nieuw kaartje kopen. Met eentje is er een probleem. Heeft niet betaald tot Luang Prabang. De bemanning staat nog lekker te keuvelen. Ben benieuwd hoe laat wij gaan. Yep we go. Kwart over negen. Het is behoorlijk bewolkt vandaag. Tis ook best fris op de boot. Lange broek en vest is dan ook geen straf. We mogen geen schoenen aan op de boot en de sokken zitten in de bagage onderin in de boot. Koude voeten maar even accepteren. Er wordt gelezen, gekaart, naar muziek geluisterd, geslapen of zo maar wat rondgekeken op de boot. Er is zelfs iets van koffie te koop. Twee voor 10000 kip is ong €1. Voor backpackers duur voor ons goedkoop. Rond de klok van elf verdwijnt de bewolking en loopt de temperatuur weer op naar iets rond de dertig graden. Op de boot is dat prima te doen. Er waait immers een lekkere bries. Had de boot van gisteren nog een paar reddingsvesten, de boot van vandaag heeft er geen. Dat kan wat zeggen over de vaardigheden van de bemanning, maar ook weer niet. De standaard ligt echter wel een stuk hoger. Net toilet en iedereen moet op blote voeten. Voor het toilet staan een paar slippers die je aan kunt doen als je gebruik wilt maken van het toilet. Half een, tijd voor de lunch. Vanochtend bij de plaatselijke bakker sandwiches met bacon en cheese laten maken. Die smaken best goed. Weer eens wat anders dan de noodle soup die we in Thailand als lunch namen. Ook hebben we fruit gekocht, lekkere mandarijntjes en banaantjes. Er ontbreekt ons dus aan niets vandaag. En ineens leggen we even aan. Er moet nog een passagier mee. Half drie, blijkbaar komen we langzaam weer in de bewoonde wereld. Er wordt weer even aangelegd. Tis een hop on hop of boot. Dus een eraf en twee erop. En we gaan weer verder. De omgeving veranderd. De bergen zijn minder hoog. De rivier is breder. Onderweg zien we grotten. Vier uur, we zijn er. Nou nog niet helemaal. We worden niet midden in de stad uitgezet maar zo'n 5 km voor Luang Prabang. Er moet nog een stukje gefietst worden. Raar hoor, we moeten weer rechts van de straat gaan fietsen. Tis wel erg druk op de weg ook hier veel scooters. De kwaliteit van de wegen is ook aanzienlijk slechter dan in Thailand. In Luang Prabang is het nog even zoeken en de weg vragen. Op de hoofdstraat wordt een markt opgezet. Wij gaan er maar tussen door met af en toe bukken om onder een party tent door te gaan. En dan zijn we bij ons geusthouse. Deze wordt gerund door een Française. Dus morgen een Frans ontbijt alleen helaas geen croissants maar goed, ook geen rijst. Er is een klein probleempje de airco doet het niet. Maar ach thuis hebben we ook geen airco en is t in de zomer ook wel eens warm. Wat wij wel iets minder vinden is dat er geen hor voor de ramen. De musquitos komen in groepjes binnen en wij hebben niet zoveel zin in een lading muggenbulten. We hebben muskietennetten mee die gaan we maar gebruiken. Slepen we ze niet voor niets mee.