Met de slowboat naar Luang Prabang

30 november 2015 - Pak Beng, Laos

Vandaag beginnen we aan onze tweedaagse boot trip naar Luang Prabang. Een hele onderneming blijkt. Gisteravond al vast kaartjes gekocht. Vanmorgen tegen kwart voor negen waren we bij de boot. Hij zou om 11 uur vertrekken. Maar omdat wij nogal wat meeslepen wilden we een beetje op tijd zijn.de fietsen gaan op het dak van de boot en de bagage onderin. En dan begint het wachten. Zo rond half elf krijgen we info over de reis. Maar het wachten is op een groep van nog eens 80 mensen. Die moeten nog uit Thailand komen. Dus heel het gebeuren uitschrijven uit Thailand, inschrijven in Laos, visa aanschaffen, in de bus over de brug en dan met taxi busjes naar de boot. Om twaalf uur vertrekt de boot dan eindelijk. Vandaag duurt de tocht zo'n 6 uur. Heel de boot zit vol met backpackers. En wij als enige fietsers. Naast ons zit Jayne uit Kansas usa. Een oudere vrouw die in der eentje Azië rondreist. We zitten lekker voorin de boot. Achterin zit je zowat op de dieselmotor. En dat geeft een herrie en dat dan 6 uur lang. Langs de rivier zien we geiten, buffels en vissers, vissersdorpjes met van die eietwn huisjes en verder is het groen. Soms komt er een speedboot voorbij. De bestuurder draagt een helm de rest niet. We hadden al gelezen dat dat niet de meest veilige manier is om over de Mekong te varen. Ze gaan hard, erg hard. Achterin onze boot bevinden zich 2 toiletten. En daar is dan ook alles mee gezegd. We zijn gelukkig niet aan de diarree want we willen zo weinig mogelijk gebruik maken van deze toiletten. Na anderhalf uur varen wordt er even aangelegd, waarvoor geen idee maar tis niet bedoeld als rookpauze voor de rokers. Weer 3 uur verder zitten we nog op de boot. Met een uurtje is t donker waarschijnlijk zijn we dan in Pakbeng, de plaats waar we een nacht doorbrengen om morgen de route te vervolgen naar Luang Prabang. Het was een enerverende dag. Veel gezien, weinig gedaan en ontdekt dat we toch niet de enige Europeanen zijn die on tour zijn. Afgelopen dagen kregen we even die indruk. Tis best wel leuk om met andere reizigers ervaringen en plannen uit te wisselen. Morgen weer verder.

1. GINE LENTFERT:
    30 november 2015
    Wat ontzettend leuk om te lezen hoe het gaat en wat jullie doen.
    Ben elke keer weer benieuwd als ik een bericht zie.
    Geniet ervan.
  2. Ben en Gerliene:
    1 december 2015
    Hey spleetogen, leuk om jullie te volgen.
    Goed dat jullie niet aan de schijterij zijn, ha ha!!!!
    Veel plezier op jullie reisje!!!!
  3. Ben en Gerliene:
    1 december 2015
    Hey spleetogen, leuk om jullie te volgen!!!!
    Goed dat jullie niet aan de schijterij zijn, ha-ha!!!!
    Veel plezier op jullie reisje!!!!