van Mae Sai thailand naar Huaixai laos

29 november 2015 - Ban Houayxay, Laos

We zijn nu een week op reis. En we blijven ons verbazen. Waar wij in Nederland onze kinderen strak in veilige autostoeltjes binden of in een bobikestoeltje voor of achter op de fiets, het liefst met helm zie je hier hele gezinnen op een scooter. Peuter voorop dan papa en mama met de baby er tussen in. De bestuurder met helm voor de rest ist blijkbaar niet nodig. Vandaag een lange dag voor de boeg. We willen naar Chang Khong en dan over de Mekong naar Laos. Kortste route is 85 km maar dan moet er geklommen worden en dat is nogal een dingetje. Met name ik, jannie dus, vind het bij tijd en wijle zwaar. En moet dan lopen. Gelukkig heb ik een lieve echtgenoot die naar boven fiets en terug komt lopen en helpt duwen naar boven. Want geloof me een fiets met bagage is toch een heel gewicht wat omhoog geduwt moet worden. De langere route langs de Mekong houdt in dat het 30 km extra fietsen is. Toch gaan we hiervoor. Fietsen is altijd makkelijker dan lopen met een fiets. Het fietsen langs de Mekong was een prima oplossing. Redelijk vlak en de klimmetjes die er waren waren iig fietsend te doen. Onderweg kwamen we langs het drielandenpunt Laos Thailand en Myanmar. Een heel toeristische spot waar busladingen vol Maleisiërs en wat al niet meer uitgelaten worden om foto's te maken. Langs de weg allemaal kramen met koopwaar zoals kleding en etenswaren. Wij kopen gewoon wat drinken en een soort van broodjes bapao in de supermarkt. Al verder fietsend wordt er heel vaak Hallo naar ons geroepen. Wij zwaaien vriendelijk terug. Als lunch nemen we deze keer voor de verandering een noodlesoepje. We fietsen door een heel groen gebied. Op zo'n 12 km voor Chang Khong komen we weer op dezelfde weg als die door de heuvels en dat merken we. Er moet weer geklommen worden en dat houdt in dat er ook weer gelopen wordt. Gelukkig maar 2 stukjes. In Chang Khong aangekomen gaan we naar de immigration in de veronderstelling dat we met een boot over kunnen steken. Niet dus dat is alleen voor de locals Thai en de Lao. Wij moeten nog 8 km verder fietsen om over de vriendschapsbrug nr 4 te gaan. Die is voor de foreingers. En wat houdt dat in. Je vult een uitreis formulier voor Thailand. Dan door de douane. We mogen niet fietsend over de brug dat moet in een bus. Dus alles van de fiets in de bus. In de bus over de Mekong zon 3 km dan alles weer op de fiets. Een inreis formulier voor Laos in vullen inleveren bij het ene loket achteraan sluiten bij het tweede loket en wachten tot ze met je paspoort zwaaien. Wij moeten $ 36 pp voor een visum betalen, Fransen en Duitsers betalen $ 31.? ? Italianen btw betalen ook $ 36. Een maal door de douane laten we ons door een tuk tuk taxi naar Huayxay brengen. Nog zo'n 10 km. Ik mag voorin zitten Grieco bij de fietsen achterin de bak. Nu zitten we nog lekker aan een biertje. Morgen en overmorgen gaat er niets gefietst worden. We gaan twee dagen op een slowboat over de Mekong naar Luang Prabang.

1. Gesinus en Sjoukje:
    29 november 2015
    En weer droog zo te zien op de foto's. Geniet ervan !