jungle trek 24 en 25 december

25 december 2015 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Vanmorgen even na half 10 werden we opgehaald door een bus waarin al 4 andere reizigers zaten. 2 Duitsers, moeder en zoon en 2 Franse vriendinnen. We stoppen even bij de reisorganisatie om een soort van contract te ondertekenen. We gaan mee op eigen risico. Dan gaan we de stad uit. Richting het noorden. Na een uurtje stoppen we bij een lokale markt. De gids moet inkopen doen voor het diner. Wij kunnen water kopen. Advies is anderhalve liter pp. Tis nog een klein half uurtje rijden en dan stoppen we voor de lunch. We krijgen een bord pad thai voorgeschoteld. Na de lunch schuiven er nog 3 fransen bij ons aan. We dachten dat we eerst iets met olifanten zouden gaan doen maar dat is verschoven naar morgen. Vanmiddag is het wandelen. Nou ja wandelen. We gaan eerst vooral naar beneden. Best steil. Jelmer heeft een stok meegenomen om zich zelf te ondersteunen. Grieco krijgt een bamboestok van de gids. We wandelen zo ongeveer twee uur. Soms verteld de gids iets over eetbare planten en volkeren die in de jungle leven. Dan stoppen we bij een waterval. Er kan even gezwommen worden en even uitrusten voor wie dat nodig heeft. Het is nog een uur lopen voor we bij het kamp zijn waar we de nacht doorbrengen. Iedereen krijgt een slaapplek aangewezen in muskietennettenten. Er kan gebruik gemaakt worden van een koude douche of zwemmen in de rivier om op te frissen. Er wordt een kampvuur aangelegd en er wordt gezellig met elkaar gekletst. De Duitse jongen en zn moeder hebben voor de sfeer beiden een kerstmuts op. En ze hebben rum meegenomen voor de avond. Als je een kerstliedje in je eigen taal zingt mag je mee drinken. Wij zingen " de heddertjes lagen bij nachte" Alleen zijn we niet geheel tekstvast. Zo zitten we de hele avond rond het kampvuur. Tegen tienen gaan de eersten naar bed. En dan 1e kerstdag. Vanochtend rustig wakker geworden. Ons kerstontbijt bestaat uit nescafe koffie of thee en een ontbijtje van roerei met toast. En lekkere watermeloen. Rond 10 uur beginnen we weer te wandelen. We gaan eerst richting een vleermuis grot. Daarvoor moet nog behoorlijk geklommen worden. Daarna is het nog een uur dalen naar het dorp waar we de lunch krijgen en waar de bus staat. Na de lunch gaan we naar het olifanten kamp. We mogen badderen met olifanten. Ze gebruiken daar voor een soort boomschors als dat nat wordt en je schuurt er mee over de olifant krijg je schuim. De olifanten laten het gelaten toe. Als laatste gaan we bamboeraften. We gaan op een vlot gemaakt van bamboe. Er worden bankjes opgezet waar we op kunnen zitten en voor en achterop staat iemand met een stok die het vlot moeten voortbewegen en sturen. Tis net punteren in Vier hoorn. Bij raften stellen we iets snels voor maar dit is rustig kabbelen over de rivier. Onderweg zijn nog een paar olifanten die mogen badderen. Eentje krijgt de opdracht om water te spuiten met zn slurf. En dan is t tijd om weer naar het hotel te gaan. Met zn 13en achterin de bus opgepropt zitten. Een uurtje zegt de gids. Maar nog steeds is tijd hier een ruim begrip. Het is ook niet in te schatten. Het verkeer staat nl hartstikke vast. Dus een uurtje wordt zeker anderhalf uur. Gelukkig zijn wij de eersten die afgezet worden. Na het douchen en omkleden weer de stad in om de pakken te passen. Tis bijna goed. De mouwen van die van Arjen zijn nog aan de wat lange kant. Morgen zijn ze klaar.