Ban Pah Thai naar Hot

15 december 2015 - Tambon Hang Dong, Thailand

Na een zeer slechte nacht, het bed was zo hard dat het leek alsof we op een plank sliepen. (Heb zelfs een paar keer gecontroleerd of dat ook niet echt zo was), werden we vanochtend weer vriendelijk ontvangen op de veranda van de resort eigenaar, Wolfgang. De vrouw des huizes had een lekker ontbijtje voor ons gefabriceerd met echte koffie. Ze verbouwen hun eigen koffiebonen en maken daar koffie van. Wolfgang kwam gezellig bij ons zitten en we hebben het gesprek dat we gisteravond met hem hebben gevoerd weer voortgezet. We zijn nu heel wat wijzer over het reilen en zeilen in Thailand. Als je geld hebt kun je hier alles voor elkaar krijgen hier. Een voorbeeld: rijd je te hard en word je aangehouden, de politieagent is om te kopen met geld. Wolfgang had in al die jaren dat hij nu in Thailand woont nog nooit een bekeuring gehad. Terwijl hij heus wel eens is aangehouden vanwege te hard rijden. Maar als je een goed excuus hebt en wat geld kom je er mee weg. En dan begint Wolfgang over de route die wij willen fietsen in de richting van Chiang Mai. Hij heeft een secret tip zoals hij dat noemt. Ga richting Hot ipv Ban Hong. Dan kom je langs een plek die ook wel de grant canyon van Thailand wordt genoemd. Zo mooi! Die tip geeft hij elke gast. Tis een stukje om maar wij gaan ervoor. Eerst gaat het wat naar beneden. Dan moeten we toch nog een behoorlijke klim maken. En dan ist een heel stuk alleen maar naar beneden. Onderweg zien we heel veel tempels, velen liggen er verlaten bij. Soms zie je er een boven op een in mijn ogen onmogelijk te beklimmen berg. Dan weer schittert het goud van boeda in de zon. Tegen elf uur stoppen we bij een eettentje met de vraag of er koffie is. Mevrouw heeft alleen maar koude koffie. Daar zijn ze hier gek op. Wij niet. We snuisteren een beetje rond in haar winkeltje en zien de 3 in 1 nescafe liggen. Of ze ook heet water heeft. Dan drinken we wel nescafe. Dat kan. 10 minuutjes wachten dan heeft ze heet water. Ging gelukkig ietsje sneller. Terwijl onze koffie zitten te drinken komen er een paar locals naar het kraampje toe. Een van hen komt naar ons toe met wat later bleek gebakken banaan in paneermeel. En lychees. Ik had ze wel zien hangen aan de boom wist alleen niet dat dat lychees waren. In Doi Tao nemen we een lunch met rijst en dun gesneden plakken vlees. Daarna ist nog zo'n 35 km naar onze eindbestemming Hot. Want die laatse 35 km gaan op en neer. Persoonlijk vind ik dat vermoeiender dan 1 lange klim. Ongeveer 15 km voor Hot is dus de grant canyon van Thailand. Echter daarvoor moeten we eerst 5 km van de route en die 5 km ook weer terug. Dat zou dus nog eens 10 km verder zijn dan gepland. Voor mij hoeft dat dus even niet. Jammer voor het omrijden maar tis niet anders. We hebben al veel mooie plekken gezien en gaan er de komende weken nog wel meer zien. Dus deze maar even niet. Aangekomen in Hot op zoek naar een slaapplek. Op Maps.me staan er twee. We gaan voor de dichtstbijzijnde. Inmiddels weten we dat we dat we hoogstwaarschijnlijk de enige gasten zijn.

1. Carlo Engbers:
    15 december 2015
    Jannie en Grieco, wat maken jullie veel mee.
    Hele leuke verhalen, ik lees ze elke dag.
    Hoef zelf niet meer naar Thailand om te kijken wat er allemaal te doen is door jullie leuke reportages.
    Veel plezier nog.

Groeten