Dagje toerist

18 december 2015 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Vanmorgen werden wij wakker van iets wat leek op regen. Alleen dan in de kamet. Een lekke airco. Ach, tis thailand. Netjes gemeld bij de eigenaar en hij zal laten regelen dat er een mecanicien komt. Het meisje wordt dit in niet mis te verstane taal gezegd. En als compensatie krijgen wij morgen gratis koffie. Ben benieuwd of dit euvel vanmiddag gerepareerd is.
Wij hebben nog een paar dagen 'op te vullen' en hebben gisteren met Thailanddirect gebeld of wij nog kunnen boeken voor een excursie. Dat kan. Wij gaan een dagje bergstammen bezoeken, een grot bekijken en nog wat van dat soort zaken. Allemaal netjes geregeld. Vanmorgen werden wij met het busje gehaald. Chauffeur en reisleidster verwelkomden ons zeer vriendelijk. Op onze vraag of de groep vandaag groot of klein is, is het antwoord: 'only you'. Wij denken nog dat ze een liedje van Roy Orbinson bedoeld, maar nee, only us. Nou dat is een beetje een domper. Wij hadden gehoopt op een busje vol met medestanders. Maar ach. Na de koffie ontdooien wij wel en de chauffeur, Thong en de reisleidster Nana zijn heel behulpzaam en aardig. Wij gaan richting Chang Dao. En een deel van de route komt ons zeer bekend voor aangezien wij die hebben gefietst. Leuk die hekenningspunten. Wij bezoeken eerst twee bergstammen. Ze wonen in twee dorpjes die tegen elkaar aan liggen. De Lisu en de Akai. Om er te komen moeten wij over een steeds smaller- en slechter wordende weg. De omgeving wordt wel steeds mooier. De bergstammen zijn ooit uit Tibet en China verdreven of vertrokken volken. Ze leefden tot enkele jaren terug zeer traditiomeel. De lisu zijn lekker bescheiden en laten onze interesse lekker over zich heen komen. De Akai zijn verkopers. Zodra je in zicht bent staat er al een groepje dames in alle leeftijden dat snuisterijen aan je wil slijten
Gelukkig is één NO voldoende om ze duidelijk te maken dat er geen interesse is. Wij lopen door de dorpjes en maken wat foto's. Stellen wat vragen die door Nana vertaald worden. Zo komen wij toch wat te weten over deze vriendelijke mensen. Daarna naar een grot Nana vraagt of wij in Nederland ook grotten hebben. 'Zekers!' In onze Limburgse bergen. In deze grot wordt Boeddha in diverse beelden geëerd en ook uitgebeeld. Alles hier is overgoten met een religieus sausje. Maar zonder voet tussen de deur mentaliteit. Gelukkig. Ons gidsje wil graag wat langer zijn dan de 150 cm die ze meet. Ze zit er schijnbaar een beetje mee. Ze vraagt of wij in Nederland ook mensen van haar leeftijd hebben die ook niet zo groot zijn. Natuurlijk. Een vrouwelijke collega van Grieco en natuurlijk Roel van Velsen. Maar verder. Nee. Alleen kinderen van een jaar of 10-12. Na een heerlijke lunch gaan wij voor deel twee van onze excursie.
Terug richting Chiang Mai. Weer een dorp waar drie groepen bij elkaar wonen.het doet een beetje gecultiveerd aan. Zeg maar Orvelte in Drenthe, maar dan anders. Wij krijgen uitleg, lopen wat rond en kopen wat souvenirs. Wij voelen ons wel een beetje opgelaten. Aapjes kijken maar dan van je eigen soort. Met name de 'Karen Longnecks' zien er bijzonder uit. Maar ze zijn ook super ingesteld op commercie. Zodra je bij hun standje staat, begint het opdreunen van de prijzen van de snuisterijen al. Wij weten niet of wij het boeiend of zielig moeten vinden. Kinderen van zes jaar nu al met koperen ringen om hun nek. Oudere vrouwen met zo'n 5 kilo aan koperdraad om hun nek gedraaid. Je blijft er tegen beter weten in naar staren.
Als afsluiting nog een bezoek aan een orchideeën kwekerij incl. vlindertuin. En dan Door de spits terug naar het hotel.
Dagje toerist gespeeld.
Terug op de kamer ligt er tot onze grote verbazing een gesealde handleiding over het gebruik van de wasmachines. Attent nadat wij er gisteren geen raad mee wisten. Direct opgepakt door het management. Dat zou bij ons werk minstens drie maanden vergadersessies aanmodderen. En er lag een briefje dat de airco niet vandaag maar morgen gemaakt gaat worden. Ook attent. Maar dan komt er toch een monteur die even maar de airco kijkt en wat dingetjes probeert. Conclusie: compressor moet vernieuwd worden. Kan morgen pas. Ook goed. Was al min of meer aangekondigd.
Morgen weer fietsen. Naar de Grand Canyon bij Chiang Mai. Is één van de drie Grand Canyons die ze hier hebben. Eerst vanavond naar de nightbazaar geweest. Druk maar wel gezellig.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade